Kleuters ontdekken de wereld al spelend. We bieden je kind daarom veel verschillende manieren van spelen aan: vrij spelen, begeleid spelen of spelend werken aan een opdracht.
’s Ochtends staan er bij binnenkomst in het lokaal diverse spellen en materialen op de tafels klaar. Je kind neemt bij de deur afscheid en leert dat het zelfstandig aan de slag kan gaan. Op vrijdagochtend is er spelinloop en mag je als ouder mee de klas in. Deze manier van werken creëert rust in de klas en stimuleert de zelfstandigheid van kinderen.
Voor kleuters hebben wij een verifieerd aanbod aan ontwikkelingsmateriaal waarmee iedereen op zijn manier tot leren komt. De materialen hebben als doel de kleuters voor te bereiden op rekenen, lezen, schrijven en taal.
Rond kwart voor negen gaan de kleuters in de kring. De leerkracht vertelt een Bijbelverhaal en er worden gezamenlijk liedjes gezongen. Ook praten de kleuters over dingen die hen bezighouden of die de leerkracht in de kring inbrengt. Daarna gaan de kleuters uit de kring om te spelen en te werken.
De verschillende leer- en vormingsgebieden zijn vaak niet goed te onderscheiden, maar vloeien in elkaar over of komen in samenhang met elkaar naar voren. Wie speelt in de bouwhoek is niet alleen bezig met taalontwikkeling, maar ook met meetkunde, motoriek en sociale vaardigheid. Wie op een vel papier de golven van de zee tekent, is spelenderwijs bezig met voorbereidend schrijven.
Eigentijds onderwijs helpt leerlingen om de juiste kennis op te doen, belangrijke vaardigheden te ontwikkelen én inzicht te verkrijgen in wat ‘leren’ precies betekent in de 21ste eeuw.
Onze schoolgids maakt je duidelijk waar wij als basisschool voor staan.
Het is leuk om hier te lezen over basisschool De Brug, maar het is nog leuker om de school in werking te zien. Jij en je kind(eren) zijn van harte welkom.